Performatywne wykłady dotyczące dziejów sześciu pojęć Awangardy

Logo awangarda

Dział Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza na performatywne wykłady dotyczące dziejów sześciu pojęć Awangardy.

Dlaczego właśnie KWADRAT stał się ikoną abstrakcji geometrycznej I połowy XX wieku? Co wnosi do dzieła sztuki SIATKA? Jak PROPORCJA sztuki greckiego antyku oddziałuje na modernizm? Czy awangardowa IDEA zawsze musi mieć oparcie w materii dzieła sztuki? W jaki sposób OBIEKT został nobilitowany do rangi sztuki? Jakie ZDARZENIE może stać się działaniem artystycznym?

Każdy wykład połączony będzie z treningiem kreatywności w obszarze uniwersum wizualnego.

Spotkania prowadzi Zespół Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi – edukatorzy kulturowi, wielokrotni szkoleniowcy muzealników z Polski na zlecenie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, autorzy m.in. „Książki do zobaczenia” – innowacyjnego podręcznika do treningu twórczości.

Zasady rezerwacji:
1.
Rezerwacja od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00Marta Sarnowska- główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, edukacja@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 111 Katarzyna Kaus- główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, wystawy@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 116 Joanna Kustra – główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, koordynacja@pgs.pl, tel. 58 551 06 21 wew. 112
2.
Przy rezerwacji należy podać: – wybrane zajęcia – preferowany termin – liczebność grupy (maksymalnie 25 osób), numer szkoły, nazwisko opiekuna oraz kontakt do opiekuna
3.
Zajęcia należy zamawiać z tygodniowym wyprzedzeniem.
4.
Cena zajęć wynosi 50 zł. Opłata pobierana jest w kasie PGS bezpośrednio przed zajęciami. Wstęp na wystawy 3 zł od osoby (bilet grupowy); dla uczniów sopockich szkół wstęp na wystawy 1 zł (bilet grupowy). Nauczyciele i opiekunowie – wstęp wolny.
5.
Aby otrzymać Fakturę VAT należy podać niezbędne dane (nazwa instytucji, adres z kodem pocztowym, NIP) podczas dokonywania rezerwacji.
6.
Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Galerii oraz jest odpowiedzialny za utrzymanie dyscypliny.

21-23 września 2017
Kwadrat, Zdarzenie
W 1915 roku Kazimierz Malewicz tworzy symbol modernizmu. Maluje „Czarny kwadrat na białym tle”. Figura geometryczna zostaje awansowana do roli ikony – zarówno metaforycznie, jak i dosłownie. Kwadrat to atom nowego malarstwa, absolutny brak przedstawienia. Suprematyzm, neoplastycyzm, konstruktywizm, konkretyzm – szereg szkół sztuki awangardowej sięga po twardą geometrię kwadratu. Co jest w nim tak fascynujące?
W 1952 roku publiczność po raz pierwszy słyszy utwór Johna Cage’a – 4’33”. Pianista nie wydobywa z instrumentu ani jednej nuty. Powstaje nowy nurt w sztuce – sztuka zdarzenia, happening. Działanie podejmują artyści wizualni, tworząc – w miejsce obrazów i rzeźb – działania. Artyści – performerzy, choć tworzą sytuacje parateatralne, nie są jednak aktorami. Na czym polega sztuka zdarzenia i jak ją można pokazać w galerii
Prowadzący: Maja Pawlikowska, Leszek Karczewski 

12-14 października 2017
Siatka, Idea
Prowadzący:
Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Maja Pawlikowska
W 1910 roku Wassily Kandinsky maluje pierwszą akwarelę abstrakcyjną. W 1917 Piet Mondrian formułuje zasady neoplastycyzmu. Obaj tworzą obrazy, obaj tworzą sztukę nieprzedstawiającą. Ten pierwszy jednak gorącą, ekspresyjną, organiczną, ten drugi chłodną, zdystansowaną, geometryczną. W obu wypadkach treścią staje się siatka relacji formalnych pomiędzy elementami dzieła. Jakie znaczenia można złowić w tę sieć?
W 1981 roku do Łodzi przyjeżdża Joseph Beuys, artysta z Niemiec. Na dachu wynajętego samochodu przywozi w darze skrzynię. Oprócz dzieł mieszczą się tam szpargały z pracowni, na przykład butelka po coli, w której zaparzył herbatkę ziołową. Pobyt artysty w Łodzi zmienia się w wielodniowy wykład jego filozoficznych idei. Skrzynia, dzieła i codzienne przedmioty są tylko wehikułem jego estetycznych, społecznych, ekologicznych przekonań. Czy sama idea może być sztuką?

16-18 listopada 2017
Proporcja, Obiekt
W antycznej Grecji ustalono złoty podział odcinka – na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej. Sztuka dwudziestowiecznej Awangardy sięga po tę wielowiekową regułę. Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński tworzą, stosując złotą proporcję – obrazy, rzeźby, sztukę użytkową, projekty architektoniczne i urbanistyczne. W jaki sposób antyczna proporcja służy budowie nowej, konstruktywistycznej estetyki?
W 1917 roku Marcel Duchamp pokazał w galerii kupiony w sklepie pisuar. Gotowy obiekt – ready made – zaprezentował jako dzieło sztuki. Zerwał radykalnie z tradycją sztuki – z pięknem, z przedstawieniem, unikatowością, rzemiosłem. Sam artysta w pisuarze zmienił tylko dwie rzeczy. Napisał na nim pseudonim „R. Mutt 1917” oraz nadał mu tytuł „Fontanna”. Niektórzy uważają efekt za najważniejsze dzieło XX wieku. Dlaczego?
Prowadzący: Barbara Kaczorowska, Marta Wlazeł

ZMIEŃ WIELKOŚĆ TEKSTU
ZMIEŃ KONTRAST